تبلیغات
احادیث - احادیث مربوط به : امام حسن عسگری (ع)
 
احادیث
به کعبه گفتم توازخاکی منم خاک،چرابایدبدورتوبگردم؟؟نداآمدتوباپاآمدی بایدبگردی برو بادل بیاتامن بگردم.
حضرت امام عسگری (ع)

1- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنَّ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِكُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِكَ لَمْ یَكُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.

«الكافی، ج 1، ص 519، ح 11»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: همانا خداوند متعال، حجّت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می شناسد و از نهایت عمر انسان ها و موجودات و نیز جریات و حادثه ها آگاهی كامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی داشت، بین حجّت خدا و بین دیگران فرقی نبود.

حضرت امام عسگری (ع)

1- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنَّ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِكُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِكَ لَمْ یَكُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.

«الكافی، ج 1، ص 519، ح 11»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: همانا خداوند متعال، حجّت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می شناسد و از نهایت عمر انسان ها و موجودات و نیز جریات و حادثه ها آگاهی كامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی داشت، بین حجّت خدا و بین دیگران فرقی نبود.




2- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : عَلامَةُ الاْیمانِ خَمْسٌ: التَّخَتُّمُ بِالْیَمینِ، وَ صَلاةُ الإحْدی وَ خَمْسینَ، وَالْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم، وَ تَعْفیرُ الْجَبین، وَ زِیارَةُ الاْرْبَعینَ.

«حدیقة الشّیعة، ج 2، ص 194»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: علامت و نشانه ایمان پنج چیز است: انگشتر به دست راست داشتن، خواندن پنجاه و یك ركعت نماز (واجب و مستحبّ)، خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را (در نماز ظهر و عصر) با صدای بلند، پیشانی را ـ در حال سجده ـ روی خاك نهادن، زیارت اربعین امام حسین - علیه السلام - انجام دادن.




3- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : لَیْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمْرِ اللهِ.

«مستدرك الوسائل، ج 11، ص 183، ح 12690»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلكه عبادت با تفكّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می باشد.




4- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: دو خصلت و حالتی كه والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان.




5- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً، مُؤْمِنُهُمْ وَ مُخالِفُهُمْ، أمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَیَبْسِطُ لَهُمْ وَجْهَهُ، وَ أمَّا الْمُخالِفُونَ فَیُكَلِّمُهُمْ بِالْمُداراةِ لاِجْتِذابِهِمْ إلَی الاْیِمانِ.

«مستدرك الوسائل، ج 12، ص 261، ح 14061»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشید، امّا با دوستان مؤمن به عنوان یك وظیفه كه باید همیشه نسبت به یكدیگر با چهره ای شاداب برخورد نمایند، امّا نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام و احكام آن.




6- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : اللِّحاقُ بِمَنْ تَرْجُو خَیْرٌ مِنَ المُقامِ مَعَ مَنْ لا تَأْمَّنُ شَرَّهُ.

«مستدرك الوسائل، ج 8، ص 351، ح 5»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: تداوم دوستی و معاشرت با كسی كه احتمال دارد سودی برایت داشته باشد، بهتر است از كسی كه محتمل است شرّ ـ جانی، مالی، دینی و ... ـ برایت داشته باشد.




7- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إیّاكَ وَ الاْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَةِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَكَةِ.

«بحارالأنوار، ج 50، ص 296»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: مواظب باش از این كه بخواهی شایعه و سخن پراكنی نمائی و یا این كه بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن ها انسان را هلاك خواهد نمود.




8- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنَّ مُداراةَ أَعْداءِاللهِ مِنْ أفْضَلِ صَدَقَةِ الْمَرْءِ عَلی نَفْسِهِ و إخْوانِهِ.

«مستدرك الوسائل، ج 12، ص 261»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: مدارا و سازش با دشمنان خدا ـ و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) در حال تقیّه ـ بهتر است از هر نوع صدقه ای كه انسان برای خود بپردازد.




9- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ.

«بحارالأنوار، ج 1، ص 95، ح 27»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: نیكوئی شكل و قیافه، یك نوع زیبائی و جمال در ظاهر انسان پدیدار است و نیكو بودن عقل و درایت، یك نوع زیبائی و جمال درونی انسان می باشد.




10- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مَنْ وَعَظَ أخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ، وَمَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَةً فَقَدْ شانَهُ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: هركس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه كند، او را زینت بخشیده; و چنانچه علنی باشد سبب ننگ و تضعیف او گشته است.

11- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَمْ یَتَّقِ اللهَ.

«بحارالأنوار، ج 68، ص 336»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: كسی كه در مقابل مردم بی باك باشد و رعایت مسائل اخلاقی و حقوق مردم را نكند، تقوای الهی را نیز رعایت نمی كند.




12- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ.

«تحف العقول، ص 498»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: قبیح ترین و زشت ترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است كه دارای آرزوئی باشد كه سبب ذلّت و خواری او گردد.




13- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : خَیْرُ إخْوانِكَ مَنْ نَسَبَ ذَنْبَكَ إلَیْهِ.

«بحارالانوار، ج 71، ص 188، ح 15»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: بهترین دوست و برادر، آن فردی است كه خطاهای تو را به عهده گیرد و خود را مقصّر بداند.




14- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : ما تَرَكَ الْحَقَّ عَزیزٌ إلاّ ذَلَّ، وَلا أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلاّ عَزَّ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: حقّ و حقیقت را هیچ صاحب مقام و عزیزی ترك و رها نكرد مگر آن كه ذلیل و خوار گردید، همچنین هیچ شخصی حقّ را به اجراء در نیاورد مگر آن كه عزیز و سربلند شده است.




15- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مِنَ الْفَواقِرِ الّتی تَقْصِمُ الظَّهْرَ جارٌ إنْ رأی حَسَنَةً أطْفَأها وَ إنْ رَأی سَیِّئَةً أفْشاها.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 372، ح 11»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: یكی از مصائب و ناراحتی های كمرشكن، همسایه ای است كه اگر به او احسان و خدمتی شود آن را پنهان و مخفی دارد و اگر ناراحتی و اذیّتی متوجّه اش گردد آن را علنی و آشكار سازد.




16- قالَ - علیه السلام - لِشیعَتِهِ: أوُصیكُمْ بِتَقْوَی اللهِ وَالْوَرَعِ فی دینِكُمْ وَالاْجْتِهادِ لِلّهِ، وَ صِدْقِ الْحَدیثِ، وَأداءِ الاْمانَةِ إلی مَنِ ائْتَمَنَكِمْ مِنْ بِرٍّ أوْ فاجِر، وِطُولِ السُّجُودِ، وَحُسْنِ الْجَوارِ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 41»

امام حسن عسكری - علیه السلام - به شیعیان و دوستان خود فرمود: تقوای الهی را پیشه كنید و در امور دین ورع داشته باشید، در تقرّب به خداوند كوشا باشید و در صحبت ها صداقت نشان دهید، هركس امانتی را نزد شما نهاد آن را سالم تحویلش دهید، سجده های خود را در مقابل خداوند طولانی كنید و به همسایگان خوش رفتاری و نیكی نمائید.




17- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مَنْ تَواضَعَ فِی الدُّنْیا لاِخْوانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللهِ مِنْ الصِدّیقینَ، وَمِنْ شیعَةِ علی بْنِ أبی طالِب - علیه السلام - حَقّاً.

«بحارالأنوار، ج 41، ص 55، ح 5»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: هركس در دنیا در مقابل دوستان و هم نوعان خود متواضع و فروتنی نماید، در پیشگاه خداوند در زُمره صِدّیقین و از شیعیان امام علی - علیه السلام - خواهد بود.




18- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنَّهُ یُكْتَبُ لِحُمَّی الرُّبْعِ عَلی وَرَقَة، وَ یُعَلِّقُها عَلَی الْمَحْمُومِ:

«یا نارُكُونی بَرْداً»، فَإنَّهُ یَبْرَءُ بِإذْنِ اللهِ.

«طب الائمّه سیّد شبّر، ص 331»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: كسی كه ناراحتی تب و لرز دارد، این آیه شریفه قرآن در «سوره أنبیاء، آیه 69» را روی كاغذی بنویسید و بر گردن او آویزان نمائید تا با إذن خداوند متعال بهبود یابد.




19- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : أكْثِرُوا ذِكْرَ اللهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ، وَ تَلاوَةَ الْقُرْآنِ، وَالصَّلاةَ عَلی النَّبی (صلی الله علیه وآله وسلم)، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلی رَسُولِ اللهِ عَشْرُ حَسَنات.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 372»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: ذكر و یاد خداوند متعال، مرگ و حالات آن، تلاوت و تدبّر قرآن; و نیز صلوات و درود فرستاد بر حضرت رسول ـ و اهل بیتش (علیهم السلام) ـ را زیاد و به طور مكرّر انجام دهید، همانا پاداش صلوات بر آن ها، ده حسنه و ثواب می باشد.




20- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنَّكُمْ فی آجالِ مَنْقُوصَة وَأیّام مَعْدُودَة، وَالْمَوْتُ یَأتی بَغْتَةً، مَنْ یَزْرَعُ شَرّاً یَحْصَدُ نِدامَةً.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 42»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: همانا شما انسان ها در یك مدّت و مهلت كوتاهی به سر می برید كه مدّت زمان آن حساب شده و معیّن می باشد و مرگ، ناگهان و بدون اطلاع قبلی وارد می شود و شخص را می رباید، پس متوجّه باشید كه هركس هر مقدار در عبادت و بندگی و انجام كارهای نیك تلاش كند ـ فردای قیامت ـ غبطه می خورد كه چرا بیشتر انجام نداده است و كسی كه كار خلاف و گناه انجام دهد پشیمان و سرافكنده خواهد بود.




21- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : إنّ الْوُصُولَ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لا یُدْرَكُ إلاّ بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 42»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: همانا رسیدن به خداوند متعال و مقامات عالیه یك نوع سفری است كه حاصل نمی شود مگر با شب زنده داری ـ و تلاش در عبادت و جلب رضایت او در امور مختلف ـ.




22- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : الْمَقادیرُ الْغالِبَةِ لا تُدْفَعُ بِالْمُغالَبَةِ، وَ الاْرْزاقُ الْمَكْتُوبَةِ لا تُنالُ بِالشَّرَهِ، وَ لا تُدْفَعُ بِالاْمْساكِ عَنْها.

«أعلام الدّین، ص 313»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: مقدّراتی كه در انتظار ظهور می باشد با زرنگی و تلاش از بین نمی رود و آنچه مقدّر باشد خواهد رسید، همچنین رزق و روزی هركس، ثبت و تعیین شده است و با زیاده روی در مصرف به جائی نخواهد رسید; و نیز با نگهداری هم نمی توان آن را دفع كرد.




23- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : قَلْبُ الاْحْمَقِ فی فَمِهِ، وَفَمُ الْحَكیمِ فی قَلْبِهِ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: اندیشه أحمق در دهان اوست، ولیكن دهان و سخن عاقل در درون او می باشد. (یعنی; افراد أحمق اوّل حرف می زنند و سپس در جهت سود و زیان آن فكر می كنند، بر خلاف عاقل كه بدون فكر سخن نمی گوید).




24- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : الْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَی الْمؤْمِنِ وَ حُجَّةٌ عَلَی الْكافِرِ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: وجود شخص مؤمن برای دیگر مؤمنین بركت و سبب رحمت می باشد و نسبت به كفّار و مخالفین حجّت و دلیل است.




25- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : لا یَشْغَلُكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَل مَفْرُوض.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: مواظب باش كه طلب روزی ـ كه از طرف خداوند متعال تضمین شده ـ تو را از كار و اعمالِ واجب باز ندارد (یعنی; مواظب باش كه به جهت تلاش و كار بیش از حدّ نسبت به واجبات سُست و سهل انگار نباشی).




26- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : جُرْأةُ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ فی صِغَرِهِ تَدْعُو إلَی الْعُقُوقِ فی كِبَرِهِ.

«تحف العقول، ص 489»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: رو پیدا كردن و جرئ شدن فرزند هنگام طفولیّت در مقابل پدر، سبب می شود كه در بزرگی مورد نفرین و غضب پدر قرار گیرد.




27- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : أجْمِعْ بَیْنَ الصَّلاتَیْنِ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، تَری ما تُحِبُّ.

«الكافی، ج 3، ص 287، ح 6»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: نماز ظهر و عصر را دنباله هم ـ در اوّل وقت ـ انجام بده، كه در نتیجه آن فقر و تنگ دستی از بین می رود و به مقصود خود خواهی رسید.




28- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : أوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهةِ، أعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ الْفَرائِضَ، أزْهَدُ النّاس مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 42»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: پارساترین مردم آن كسی است كه از موارد گوناگون شبهه و مشكوك اجتناب و دوری نماید; عابدترین مردم آن شخصی است كه قبل از هر چیز، واجبات الهی را انجام دهد; زاهدترین انسان ها آن فردی است كه موارد حرام و خلاف را مرتكب نشود; قوی ترین اشخاص آن شخصی است كه هر گناه و خطائی را ـ در هر حالتی كه باشد ـ ترك نماید.




29- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : لا یَعْرِفُ النِّعْمَةَ إلاَّ الشّاكِرُ، وَلا یَشْكُرُ النِّعْمَةَ إلاَّ الْعارِفُ.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 378»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: كسی قدر نعمتی را نمی داند مگر آن كه شكرگزار باشد و كسی نمی تواند شكر نعمتی را انجام دهد مگر آن كه اهل معرفت باشد.




30- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مِنَ الذُّنُوبِ الَّتی لا یُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ: لَیْتَنی لا أُؤاخِذُ إلاّ بِهذا.

«بحارالأنوار، ج 50، ص 250، ح 4»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: بعضی از گناهانی كه آمرزیده نمی شود: خلافی است كه شخصی انجام دهد و بگوید: ای كاش فقط به همین خلاف عِقاب می شدم، یعنی; گناه در نظرش ناچیز و ضعیف باشد.




31- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ یَكُونُ ذا وَجْهَیْنِ وَ ذالِسانَیْنِ، یَطْری أخاهُ شاهِداً وَ یَأكُلُهُ غائِباً، إنْ أُعْطِی حَسَدَهُ، وَ إنْ ابْتُلِی خَذَلَهُ.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 373، ح 14»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: بد آدمی است آن كه دارای دو چهره و دو زبان می باشد; دوست و برادرش را در حضور، تعریف و تمجید می كند ولی در غیاب و پشت سر، بدگوئی و مذمّت می نماید كه همانند خوردن گوشت های بدن او محسوب می شود، چنین شخص دو چهره اگر دوستش در آسایش و رفاه باشد حسادت میورزد و اگر در ناراحتی و سختی باشد زخم زبان می زند.




32- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 372، ح 9»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: یكی از نشانه های تواضع و فروتنی آن است كه به هركس برخورد نمائی سلام كنی و در هنگام ورود به مجلس هر كجا، جا بود بنشینی ـ نه آن كه به زور و زحمت برای دیگران جائی را برای خود باز كنی ـ..




33- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مَنْ رَضِی بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الْمَجْلِسِ لَمْ یَزَلِ اللهُ وَ مَلائِكَتُهُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتّی یَقُومَ، مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی كُلِّ مَنْ تَمُّرُ بِهِ.

«بحارالأنوار، ج 78، ص 466، ح 12»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: كسی كه متكبّر نباشد و موقع ورود به مجلس هر كجا جائی بود بنشیند تا زمانی كه حركت نكرده باشد خدا و ملائكه هایش بر او درود و رحمت می فرستند; از علائم و نشانه های تواضع و فروتنی آن است كه به هر شخصی برخورد نمودی سلام كنی.




34- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : لا تُمارِ فَیَذْهَبُ بَهاؤُكَ، وَ لا تُمازِحْ فَیُجْتَرَأُ عَلَیْكَ.

«أعیان الشّیعة، ج 2، ص 41»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: با كسی جدال و نزاع نكن كه بهاء و ارزش خود را از دست می دهی، با كسی شوخی و مزاح ـ ناشایسته و بی مورد ـ نكن وگرنه افراد بر تو جریء و چیره خواهند شد.




35- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَری - علیه السلام - : مَنْ آثَرَ طاعَةَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّد وَ عَلی عَلَیْهِمَاالسَّلام عَلی طاعَةِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِهُ: لاَُؤَ ثِرَنَّكَ كَما آثَرْتَنی، وَلاَُشَرِّفَنَّكَ بِحَضْرَةِ أبَوَی دینِكَ كَما شَرَّفْتَ نَفسَكَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِكَ.

«تفسیر الإمام العسكری - علیه السلام -، ص 333، ح 210»

امام حسن عسكری - علیه السلام - فرمود: كسی كه مقدّم دارد طاعت و پیروی پیغمبر اسلام حضرت محمّد و امیرالمؤمنین امام علی صلوات الله علیهما را بر پیروی از پدر و مادر جسمانی خود، خداوند متعال به او خطاب می نماید: همان طوری كه دستورات مرا بر هر چیزی مقدّم داشتی، تو را در خیرات و بركات مقدّم می دارم و تو را همنشین پدر و مادر دینی یعنی حضرت رسول و امام علی علیهماالسّلام می گردانم، همان طوری كه علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چیزی مقدّم داشتی.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی